Wij hebben al een “vrienden van” of club donateurs van €50 of €100 en willen niet dat dit minder wordt t.g.v. de Nationale Muziekloterij?

Dat willen wij ook niet. Toch zien wij in de praktijk dat dit juist mensen zijn die echt passie voor jullie muziekvereniging hebben. Waarom betrekt u deze ambassadeurs niet bij de uitrol van de Nationale Muziekloterij? Zeker handig bij de werving van deelnemers als ze tijdens bijvoorbeeld concerten bij de muzikant leden op de bühne zitten. Veelal horen we dan terug dat dit actieve ambassadeurs zijn en naast hun jaarlijkse gift ook nog gaan meespelen met de Nationale Muziekloterij. Die keuze is aan henzelf.

Blijft er bij de Nationale Muziekloterij niet teveel “aan de strijkstok” hangen?

Het professioneel organiseren van een loterij, conform de kansspel wetgeving, kost veel geld. In deze groeifase van de Nationale Muziekloterij kost ons dat zelfs (o.a. notaris, accountant, marketing, ondersteuning, etc.) juist meer dan het oplevert, en dat terwijl wij een vrijwilligers initiatief zijn zonder winstoogmerk! Alle begin is moeilijk, ook de Muziekloterij opstarten en uitbouwen. Echter, hoe meer deelname hoe meer opbrengsten.

Waarom organiseren enkele muziekverenigingen zelf een loterij, weliswaar kleiner of bijv. gekoppeld aan hun jubileum?

Natuurlijk is dat mogelijk en hieraan kunt u ook lokale ondernemers koppelen. Veelal gebeurd dit met een eenmalige loterij bijvoorbeeld met hun jubileum, waarbij de lokale notaris dit eenmalig gratis doen. Om dit maandelijks te doen komt hier heel veel organisatie bij kijken en juist daarin willen we met onze Nationale Muziekloterij community faciliteren.

Een donateursbijdrage brengt 100% op, waarom is dit bij de Muziekloterij 50% voor dezelfde inspanning?

Dat klopt qua inspanning zeker, maar u gaat niet maandelijks een donateursronde lopen. Veelal gebeurt dit één keer per jaar en ook daarvoor dient u uw leden jaarlijks te motiveren. Indien u deze tijd nu inzet voor de werving van loten deelnemers benut u de tijd duurzaam en blijven inkomsten maandelijks terugkomen. Vele malen efficiënter.

Als bestuur en leden gaan we liever “langs de deur” met acties waarbij we kopers iets fysieks kunnen geven?

Het is ook veel leuker om vooraf iets te geven. Combineer dan de Nationale Muziekloterij en geef bijvoorbeeld bij het aanmelden voor meespelen met een Muzieklot korting op de producten waarmee u normaal ook al langs de deur gaat. Denk dan aan acties met bloembollen, potgrond, kaarsen, wijn etc., maar ook aan een combinatie van entreekaarten voor een concert en een Muzieklot. Dan combineert u het langs de deur gaan en het Muziekloten verkopen in één actie!

Het werven van loterij deelnemers lijkt (veel) op geldklopperij, zo willen wij toch niet bekend staan?

Wij begrijpen dat dit zo kan voelen; het is niet het leukste om te doen en u wilt niet dit imago opgeplakt krijgen. Daarom kunt u ervan uitgaan dat alles conform de kansspelwet geschiedt. Daarentegen kost het in stand houden van een muziekvereniging nu eenmaal geld. Contributie/subsidie lopen terug en daarvoor dient u ook als bestuurder een alternatief te vinden. Juist daarmee helpen wij als Nationale Muziekloterij.

Vriendenloterij heeft meer impact: hogere prijzen en meer opbrengst voor de vereniging?

De lotprijs van de Vriendenloterij bedraagt momenteel € 14,25 per maand oftewel € 171 per jaar! Jazeker zijn de prijzen hoger maar daarentegen is de winkans veel lager. Hierdoor krijgt u minder reuring binnen de muziekvereniging en gemeenschap. Het uitkeringspercentage bedraagt momenteel 40%, terwijl dit bij de Nationale Muziekloterij 50% is. Door de hogere lotprijs vallen veel mensen binnen de doelgroep waarop wij mikken af. Indien iemand toch bereid is om voor dat bedrag te willen meespelen is dat geen probleem. Dan kan hij/zij kiezen om per trekking met 3 loten mee te spelen. Zelfde bedrag, hogere winkans en meer opbrengst voor de muziekvereniging!

Waarom is de uitkering van 50% aan muziekverenigingen lager dan Grote Clubactie (80%)?

Dit is correct. De Grote Club Actie is één keer per jaar, bij ons is de uitkering maandelijks. Daarnaast is de Grote Club Actie inmiddels ook een groot begrip. Supermooi wat zij doen voor muziekverenigingen! In deze opstartfase van de Nationale Muziekloterij kunnen we nog niet anders. Maar als we met nog meer muziekverenigingen gaan meedoen, keert hierin het tij. Wij hebben geen winstoogmerk.

Wat wordt van ons als muziekvereniging verwacht?

Wij verwachten dat jullie binnen jullie gemeenschap actief aan de slag gaan om zoveel mogelijk loten te verkopen. Lokale promotie (bijv. via persberichten voor dorps- en wijkkranten, weekbladen, post social media etc.) mogen jullie zelf verzorgen. Hiervoor hebben wij al diverse zaken kant-en-klaar voorbereid voor jullie en hebben we handige foto’s die jullie met een persoonlijk bericht kunnen posten op Facebook, Instagram of andere social media kanalen. Zie hiervoor de link: https://www.muziekloterij.nl/muziekverenigingen/promotie/

Wat kost deelname aan Nationale Muziekloterij?

Aanmelden bij de Nationale Muziekloterij is gratis en wij vragen geen minimale aantal loten om te verkopen. Alle zaken (vergunning, campagne, (voorbeeld) flyers, artikelen, social media berichten, notaris, accountantsverklaring, afhandeling rapportage, prijzensponsors etc.) wordt dan voor jullie als vereniging geregeld. U kunt zich dus concentreren op het werven van deelnemers aan deze goede doelen loterij, waarbij u gebruik maakt van het ‘gunnen’ van mensen die jullie vereniging een warm hart toedragen. Voor meer informatie of aanmelding klik hier: https://www.muziekloterij.nl/muziekverenigingen/info-en-aanmelden-vereniging/

Geringe kosten voor de muziekvereniging zijn er als jullie voor de werving van loterijdeelnemers gebruik willen maken van de speciale A6-flyers om lotenkopers te werven. Wij verzorgen gratis de drukklare opmaak hiervan. De drukkosten hiervoor zijn circa 25 à 30 euro afhankelijk van de oplage die u bestelt. Informeer naar de mogelijkheden voor de A6 flyer via info@muziekloterij.nl.