Is het werven van loterij deelnemers niet (te) veel werk?

Wij zijn zelf verenigingsmensen en weten dat dit tijd kost. Daarom hebben wij voor muziekverenigingen veel zaken al voorbereid, die u eenvoudig kunt overnemen. Het blijft tijd kosten, maar veel minder dan wanneer u alles zelf zou moeten verzinnen.

Hebben jullie voorbeelden van artikelen, persberichten, foto’s, social media berichten?

Als Nationale Muziekloterij faciliteren wij partner muziekverenigingen met diverse voorbeeld PR materiaal dat u kunt gebruiken. Juist om werk te besparen hebben wij dit al voorbereid en het is gratis te gebruiken. Klink hiervoor op link: https://www.muziekloterij.nl/muziekverenigingen/promotie/

Dit materiaal mag u ook als basis gebruiken en omvormen tot een passende promotie voor uw vereniging op jullie website, social media, lokaal weekkrant of blad, nieuwsblad, etc. Eigen PR materiaal mag u natuurlijk ook maken en inzetten.

Hoe kunnen we de leden attent maken op de Nationale Muziekloterij?

Als u leden alvast wilt laten wennen aan de Nationale Muziekloterij verwijs ze dan via bijvoorbeeld jullie nieuwsbrief, mailing, WhatsApp, Facebook verenigingspagina naar onze website www.muziekloterij.nl. Roep de leden dan ook op om ons initiatief te liken op Facebook (https://www.facebook.com/NationaleMuziekloterij) en Instagram (https://www.instagram.com/muziekloterij/). Zo betrekt u hen er ook bij en kunnen ze ook onze berichtgeving volgen.

Hoe krijgen wij onze leden actief?

Het is praktisch om de leden hierin te betrekken. Dus u kunt bijvoorbeeld enkele leden benaderen om hierover mee te denken. Handig is dat het (bestuurs)lid of persoon die jullie website en/of social media beheert hierbij ook is betrokken.

Wij als Nationale Muziekloterij proberen muziekverenigingen hierin zoveel mogelijk te faciliteren, kijk hiervoor op https://www.muziekloterij.nl/muziekverenigingen/promotie/. Tevens hebben wij hier ook diverse wervingsaanpakken en scripts samengesteld uit ervaringen van andere muziekverenigingen.

TIPS:

  • Wat bij veel muziekverenigingen goed werkt is een goede uitleg met rekenvoorbeelden. Bijv. dat leden nu x – aantal loten verkoopt (eenmalige actie), die maandelijks x-bedrag gaat opleveren. Dit zijn duurzame opbrengsten. Dan wordt duidelijk wat de potentie is.
  • Stel met de leden samen een doel om de loterij opbrengst aan te spenderen. Bijv. de aanschaf van 10 blokfluiten of andere instrumenten voor de jeugdopleiding: bij 50 loten hebben jullie dit bedrag na 2 maanden al binnen.
  • Bij doelen met hogere bedragen kan een “thermometer’ met aantal deelnemende loten ook stimuleren.
  • Organiseer een soort van “competitie vorm” per sectie van het orkest. U zult zien dat men dan als klarinetten wil winnen van de trombones waardoor (relatief naar aantal spelende leden per sectie) men meer loten verkoopt. Zo doet u het ook samen en brengt u er extra leven in.

Hoe kunnen we de werving organiseren nu tijdens de corona periode?

Momenteel zijn we als gevolg van de corona situatie (Covid-19) genoodzaakt om op andere manieren te gaan werven. Hiervoor hebben wij een WhatsApp wervingswijze bedacht en uitgewerkt. Via de link https://www.muziekloterij.nl/muziekverenigingen/promotie/voorbeelden-print-en-drukbestanden/ kunt u dit script downloaden. U kunt dit ook doen via Facebook Messenger of andersoortige messengers op social media.

Krijgen wij als muziekvereniging een eigen inlog zodat we kunnen zien wie voor ons meespeelt?

Wij hebben nog geen inlogfunctie op onze website met daarin een actuele stand van aantal deelnemers dan wel de namen van deze personen. In het kader van de AVG zijn wij hiermee ook voorzichtig. Na iedere trekking krijgt u van de Nationale Muziekloterij een uitdraai van het aantal meespelende loten voor jullie vereniging. Hiermee kunt u de groei van aantal meespelende loten zien en volgen.

TIP: Veel muziekverenigingen werken met de A6-flyer wervingsmogelijkheid. Indien u deze inneemt en de deelnemer heeft deze expliciet aan u persoonlijk verstrekt, kunt u deze gegevens als muziekverenigingen ook invoeren.

Hoe werkt het als we als muziekvereniging zijn aangemeld?

Na aanmelding controleren we jullie aanmeldgegevens en nemen deze op in onze lijst van partner muziekverenigingen. Vervolgen zullen wij uw vereniging via onze social media, nieuwsbrief en/of anders welkom heten. Hiervoor ontvangen we graag een logo en leuke (actie) foto van jullie muziekvereniging. De gegevens van uw muziekvereniging worden opgenomen in het aanmeldformulier voor deelnemers (lotenbezitters) aan de loterij. Op die manier kunnen fans van uw muziekvereniging aangeven dat de 50% opbrengst naar jullie muziekvereniging gaat. Vervolgens kunt u direct aan de slag om zoveel mogelijke deelnemers te werven.

Moeten wij als muziekvereniging eerst een minimum aantal loten verkopen alvorens te mogen meedoen?

Nee, dit is niet nodig. Iedere aanmelding is welkom, des te meer deelnemers des te meer muziekvreugde! Na aanmelding als partner muziekvereniging kunt u direct aan de slag met deelnemers werven en deze invoeren. Vanaf de eerstvolgende trekking leveren deze dan al direct opbrengsten op. Voor meer informatie of aanmelden klik hier: https://www.muziekloterij.nl/muziekverenigingen/info-en-aanmelden-vereniging/

Het werven van loterij deelnemers lijkt (veel) op geldklopperij, zo willen wij toch niet bekend staan?

Wij begrijpen dat dit zo kan voelen; het is niet het leukste om te doen en u wilt niet dit imago opgeplakt krijgen. Dat is ook de reden dat wij samenwerken met LOTNL, een professionele partij in de loterij wereld met een gecertificeerd platform, zodat ook alles conform de kansspelwet geschiedt. Daarentegen kost het in stand houden van een muziekvereniging nu eenmaal geld. Contributie/subsidie lopen terug en daarvoor dient u ook als bestuurder een alternatief te vinden. Juist daarmee helpen wij als Nationale Muziekloterij.