Hoe kunnen we de leden attent maken op de Nationale Muziekloterij?

Als u leden alvast wilt laten wennen aan de Nationale Muziekloterij verwijs ze dan via bijvoorbeeld jullie nieuwsbrief, mailing, WhatsApp, Facebook verenigingspagina naar onze website www.muziekloterij.nl. Roep de leden dan ook op om ons initiatief te liken op Facebook (https://www.facebook.com/NationaleMuziekloterij) en Instagram (https://www.instagram.com/muziekloterij/). Zo betrekt u hen er ook bij en kunnen ze ook onze berichtgeving volgen.

Hoe krijgen wij onze leden actief?

Het is praktisch om de leden hierin te betrekken. Dus u kunt bijvoorbeeld enkele leden benaderen om hierover mee te denken. Handig is dat het (bestuurs)lid of persoon die jullie website en/of social media beheert hierbij ook is betrokken.

Wij als Nationale Muziekloterij proberen muziekverenigingen hierin zoveel mogelijk te faciliteren, kijk hiervoor op https://www.muziekloterij.nl/muziekverenigingen/promotie/. Tevens hebben wij hier ook diverse wervingsaanpakken en scripts samengesteld uit ervaringen van andere muziekverenigingen.

TIPS:

  • Wat bij veel muziekverenigingen goed werkt is een goede uitleg met rekenvoorbeelden. Bijv. dat leden nu x – aantal loten verkoopt (eenmalige actie), die maandelijks x-bedrag gaat opleveren. Dit zijn duurzame opbrengsten. Dan wordt duidelijk wat de potentie is.
  • Stel met de leden samen een doel om de loterij opbrengst aan te spenderen. Bijv. de aanschaf van 10 blokfluiten of andere instrumenten voor de jeugdopleiding: bij 50 loten hebben jullie dit bedrag na 2 maanden al binnen.
  • Bij doelen met hogere bedragen kan een “thermometer’ met aantal deelnemende loten ook stimuleren.
  • Organiseer een soort van “competitie vorm” per sectie van het orkest. U zult zien dat men dan als klarinetten wil winnen van de trombones waardoor (relatief naar aantal spelende leden per sectie) men meer loten verkoopt. Zo doet u het ook samen en brengt u er extra leven in.

Wat als onze leden geen loten willen verkopen?

Deelname aan de Nationale Muziekloterij is een keuze. Als leden liever meer contributie betalen, oud papier/ijzer ophalen en/of andere jaarlijkse acties willen doen, dan is het zinvol om in kaart te brengen hoeveel tijd en moeite dit (bestuurs)leden kost in relatie tot de opbrengst. Ook de Nationale Muziekloterij kost inspanning om tot opbrengst te komen, maar die opbrengst blijft wel langer doorklinken. Deze overwegingen kunt u aan de leden voorleggen?